"Det (nye) nye norskfaget" er en opplysende tekstsamling som tar for seg transformasjonen av norskfaget i lys av fagfornyelsen. Dette initiativet reiser mange spørsmål om hvordan norskfaget vil utvikle seg, og hva det virkelig betyr å være et 'nytt fag'. En rekke forskere, læreplanutviklere, lærere og tidligere elever gir sine perspektiver på hva fagfornyelsen innebærer, samtidig som de diskuterer sentrale temaer som står i sentrum for norskfaget i dag. Boken utforsker ulike spørsmål: Hvordan er tilstanden for kulturfaget norsk? Hvordan fungerer språkfaget norsk? Hvilken rolle spiller nynorsk i undervisningen? Hva innebærer prinsippet 'dybdelæring' i praksis, slik vi ser det i klasserommet? Videre undersøker den hvordan kjerneelementene og tverrfaglige temaer kan berike denne essensielle skolefagen. Samlet sett tilbyr boken en dypere forståelse av de utfordringene og mulighetene som norskfaget står overfor i dagens samfunn.