Når lærere og pedagoger ønsker å forbedre sin egen praksis, dukker flere viktige spørsmål opp: Har jeg et klart overblikk over hva som skjer i undervisningen? I hvilken grad ser jeg elevene, studentene eller de som lærer? Hvordan vurderer jeg meg selv og min egen praksis? Boken 'Det vurderende øyet' tar for seg disse sentrale spørsmålene. Den gir veiledning om hvordan man kan utvikle evnen til å observere og evaluere egne undervisningsmetoder, noe som gir et bedre grunnlag for forbedring. Den nyeste, reviderte utgaven av boken inkluderer vesentlige endringer, særlig i kapitlet som omhandler bruk av video- og lydopptak. 'Det vurderende øyet' er fylt med praktiske eksempler på observasjons- og vurderingsmetoder, samt øvings- og refleksjonsoppgaver som vil engasjere leserne. Denne boken er spesielt nyttig for studenter innen lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, lærere, veiledere, samt alle som ønsker å styrke sin forståelse av observasjon og vurdering som verktøy for å utvikle både egen og andres profesjonelle praksis.