Hvorfor skiller Johannesevangeliet seg fra Matteus, Markus og Lukas? Mange forskere har antydet at Johannes følte seg mer fri enn de andre evangelistene til å justere fakta for å støtte sine teologiske mål, samt å tilføre utsmykninger til Jesu ord. Denne friheten skal angivelig forklare de lange talene i Johannes, Jesu særpregede talemåte der, og (minst) tid, sted og framgangsmåte for ulike hendelser. Anaalytiske filosof Lydia McGrew avviser imidlertid disse påstandene, og argumenterer inngående for at Johannes aldri oppfinner informasjon og at han er sterkt pålitelig og ærlig i sin historiefortelling. 'The Eye of the Beholder: The Gospel of John as Historical Reportage' er unik på flere måter. For det første undersøker den mer detaljert enn tidligere verker betydningen av vanlige faguttrykk som 'Johanniskidiom', og den anvender presise distinksjoner for å forsvare den gjenkjennelige historiske realiteten av Jesu talte ord i Johannes. For det andre fokuserer den spesielt på argumenter som har hatt innflytelse på noen fremtredende evangeliske tenkere.