I en tid hvor det er stadig viktigere for foreldre, pedagoger og lærere å kunne skille mellom ulike typer atferd hos barn, tar boken "Diagnose eller opdragelse" for seg de komplekse spørsmålene som reiser seg rundt dette temaet. Når er det rette tidspunktet å stille en diagnose, og når bør man heller fokusere på oppdragelse? Boken belyser utfordringer som mange voksne står overfor, for eksempel å vurdere om et barn som foretrekker å leke alene, ikke forstår legekoder eller har vansker med å tolke andre barns signaler, er en umoden femåring eller har Aspergers syndrom. Den drøfter også hvordan oppførselen til en 14-åring, som virker å være i konflikt med skolen, kan skyldes ADHD eller situasjonen rundt familiedelingen. Generelt gir forfatterne en dypere forståelse av hvordan man kan skille mellom oppvekstrelaterte problemer og hjernedysfunksjoner. Denne evnen er en betydelig utfordring, uansett om man er forelder eller profesjonell. Boken understreker viktigheten av å ha kunnskap om barns normalutvikling, og hvordan de pedagogiske tiltakene må tilpasses ut fra den grunnleggende underliggende problemstillingen.