The Monocle Guide to Good Business er en fortsettelse av suksessen til The Monocle Guide to Better Living. Denne boken tilbyr flere perspektiver på arbeidslivet i dag og fremtiden, med alt fra inspirerende forretningsideer til motiverende bedriftskulturer. Siden lanseringen av Monocle i 2007 har dette verdenskjente magasinet og mediemerket presentert en ny og klar tilnærming til arbeidslivet. Boken oppfordrer leserne til å ta steget mot å starte egne virksomheter, forfølge det som gir dem tilfredsstillelse, selv om det innebærer å gi slipp på en komfortabel lønn i en etablert bedrift. Det legges vekt på å finne lokaler for virksomhetene som også tilbyr en god livskvalitet. Monocles filosofi om å lage ting (og å lage dem godt), bruke hendene, ta lærlingeplasser samt å holde virksomheten liten og smidig har truffet en nerve hos et fellesskap av gründere som er fast bestemt på å finne sin egen vei i verden. Denne tilnærmingen gir dem muligheter til å lede livene sine på nye og friske måter.