I de senere årene har skjønnhetsindustrien endret samtalen mot individet på en måte som aldri før. Tradisjonelt har kvinner, og mennesker generelt, blitt lokket til denne bransjen for å oppnå strenge idealer satt av samfunnet. Nå omfavner imidlertid både merker og forbrukere individualitet og feirer identitet. Fra bruk av sminke som et middel for å utfordre kjønnsnormer, til forbindelsen mellom hårstyling og fellesskapsbygging, og ritualene rundt hudpleie som en form for egenpleie, gjenoppdager vi skjønnhet som en måte å definere hvem vi er og hva vi verdsetter. "The New Beauty" utforsker denne utviklingen fra historiske, vitenskapelige og journalistiske perspektiver. Boken appellerer ikke bare til bransjeinnsidere, men også til alle lesere som er interessert i å føle seg vel i sin egen hud – og å la verden vite det. Boken gir et moderne perspektiv på skjønnhetsuniverset, formidlet av New York Times’ skribent innen velvære og skjønnhet, Kari Molvar.