Først utgitt i 1915, er John Deweys 'Democracy and Education' ansett som en banebrytende utforskning av utdanningsfilosofi og dens betydning for et demokratisk samfunn. I denne innflytelsesrike avhandlingen argumenterer Dewey for et progressivt utdanningssystem, da han mener at en effektiv utdanning er essensiell for å bygge et produktivt og ansvarlig demokratisk samfunn. Uansett hvor primitivt eller komplekst et samfunn måtte være, innehar den eldre generasjonen informasjon, visdom og ferdigheter som må overføres til de yngre generasjonene for at samfunnet skal fortsette å eksistere og for at dets skikker skal opprettholdes. Hvis et samfunn mislykkes i å utdanne sine nye medlemmer, vil den unike kunnskapen og karakteren til samfunnet gå tapt. De nye generasjonene i et samfunn må også utdannes slik at de kan delta intelligent og kompetent i demokratiske institusjoner og tradisjoner. Et progressivt utdanningssystem vil også bidra til at hver enkelt person kan realisere sitt potensial.