I den digitale tidsalderen spiller skolene en avgjørende rolle i en nasjonal innsats for å gjøre tilgang til teknologi mer rettferdig, slik at alle unge, uavhengig av identitet eller bakgrunn, får muligheten til å engasjere seg med teknologiene som er essensielle for moderne liv. Likevel kommer de fleste elevene til skolen med digital kunnskap som de allerede har tilegnet seg gjennom ulike aktiviteter de deltar i med jevnaldrende online. I boken 'Digital Divisions' av Matthew H. Rafalow avdekker forfatteren at lærere vurderer disse teknologiske ferdighetene helt forskjellig, avhengig av rase og klasse i elevmassen. Mens lærerne roser velstående hvite elever for å være 'innovative' når de tar med seg eksisterende og noen ganger forstyrrende teknologiske ferdigheter inn i klasserommet, får mindre velstående elever med annen etnisk bakgrunn ikke den samme anerkjennelsen for lignende atferd. Digitale ferdigheter hos middelklasse, asiatisk-amerikanske elever blir ofte omtalt som 'hackere', mens de kreative digitale ferdighetene hos arbeidende klasse, latinamerikanske elever ofte forblir usett. Rafalows innsikter gir en dypere forståelse av hvordan rasemessige og sosiale ulikheter påvirker elevers opplevelse av og tilgang til teknologisk kompetanse i dagens samfunn.