Thomas Jefferson bemerket en gang: 'Dersom to individer møtes og bytter en dollar, går de hver bort med en dollar. Dersom de samme individene møtes og bytter en idé, går de begge bort med to ideer.' Denne uttalelsen illustrerer på mange måter det generative potensialet og 'økonomien' i modellering. Modellering er prosessen med å ta en kompleks hendelse eller fenomen og dele det opp i mindre deler, slik at det kan gjenskapes eller anvendes i en eller annen form. Atferdsmodellering innebærer å observere og kartlegge de vellykkede prosessene som ligger til grunn for en bemerkelsesverdig prestasjon. Målet med atferdsmodellering er å skape et pragmatisk kart eller 'modell' av en bestemt atferd, som kan brukes til å gjenskape eller simulere noen aspekter ved denne prestasjonen av enhver som er motivert til å gjøre det. Evnen til å modellere effektivt åpner mange muligheter som tidligere har vært utilgjengelige for menneskeheten, i tillegg til å tilby en metodikk som kan anvendes.