Reflections of Opera in Moulin Rouge! Aesthetics, Gender and Social Class
Produktbeskrivelse
Boken "Reflections of Opera in Moulin Rouge! Aesthetics, Gender and Social Class" utforsker opprinnelsene til Baz Luhrmanns film Moulin Rouge (2001) med et spesielt fokus på operas innflytelse. Gjennom en rekke teoretiske rammeverk belyser forfatteren de estetiske og ideologiske forbindelsene mellom opera og film. Gjennom intertekstualitet graver boken dypt i operakunstens referanser, og studerer hvordan disse dekkes i forhold til handling, setting og karakterer i filmen. Videre adresseres sentrale temaer som sosial klasse, kjønnsrepresentasjon og orientalisme. Blant de fremtredende eksemplene fra operaverdenen finner vi Verdis "La Traviata", Puccinis "La Bohème" samt franske operaer fra 1800-tallet av kunstnere som Offenbach, Massenet og Gounod. Boken tar også for seg hvordan de formelle elementene fra opera oversettes til filmens kontekst, med et postmoderne preg, som fremhever det intrikate samspillet mellom de to mediene. Den teatrale og selvrefleksive naturen til Moulin Rouge omformulerer tropene innen sceneprestasjon, og gir dermed filmen en kjærlighetserklæring til operakunsten.