I 'Notes, Recollections and Sequences of Things Seen' samles utdrag fra dagboken til den anerkjente chilenske filmregissøren Raul Ruiz, kjent for sine banebrytende verk som 'City of Pirates' og 'Life Is a Dream'. Dette verket er en videreføring av hans tidligere arbeider 'Poetics of Cinema 1' og 'Poetics of Cinema 2', som utforsker nye narrative former. Boken gir et innblikk i den siste fasen av Ruiz' karriere, fra 1990 til 2011, der han realiserte mer ambisiøse produksjoner. Gjennom disse nye filmene stod han overfor betydelige økonomiske og estetiske utfordringer, og han reflekterte over den økende avstanden mellom sin drøm om et håndlaget, ikke-industrielt, sjamanistisk inspirert kino - som beskrevet i 'Poetics of Cinema' - og den virkeligheten han opplevde. Utvalgt av Bruno Cueno og Erik Bullot, som var nære venner av Ruiz, viser tekstene også filmens praktiske side, inkludert hans anbefalinger for hvordan man kan implementere de teoretiske konseptene som ble presentert i 'Poetics'. En forord av Bullot og notater av Cuneo gir kontekst til utdragene, og gir leserne en dypere forståelse av Ruiz' tanker og arbeid.