Boken 'Dissemblage' av Gerald Raunig utforsker et mangfold av tankegods og materialitet fra ulike tidsepoker og kulturelle kontekster. Fra de flerspråklige oversettelsesmaskinene i Al-Andalus til den queer mystikken i høymiddelalderen, og fra de små, men mektige stemmene i falsetto fra 1900-tallets jazz og soul til dagens diskontinuiteter som utfordrer den glatte byens utseende i det maskinelle kapitalismen. I dette verket utvikler Raunig en konseptuell økologi av ideer knyttet til forbindelser og sammenføyninger, samtidig som han gjennomfører et eksperiment med teoretisk form. Boken vever sammen semi-fiktive elementer med grundig undersøkte historiske kilder, mystiske skrifter med venners brev, og filosofiske fragmenter med poetiske ritorneller. 'Dissemblage' er mer enn bare en fortelling om sammenkoblinger fra sosiale miljøer, tingenes verden og spøkelsesverdener; den fremstår også som en dividuell mangfoldighet i både form og innhold, i disharmoni, men i harmoni gjennom de sammenføyningene den danner.