Boken ‘Doing History’ av Mark Donnelly og Claire Norton utforsker gapet mellom hvordan historie blir studert i skolen og hvordan den blir fremført i media, i kontrast til den akademiske studie av historie på universitetsnivå. I løpet av de siste tiårene har historiefaget gjennomgått betydelige forandringer, påvirket av nye ideer fra ulike disipliner, postmodernismens innflytelse, samt historikeres egne refleksjoner i deres arbeid. Denne boken tar for seg aktuelle ideer og debatter som former vårt syn på historiestudie i dag. Den diskuterer spørsmål knyttet til naturen av historisk kunnskap og funksjonen til historisk skriving, om vi faktisk kan forstå hva som skjedde i fortiden, hvilke kilder historikere benytter, samt verdien av både populære og akademiske historiske fortellinger. I denne reviderte utgaven finner vi nye kapitler om offentlig historie og aktivistiske historiestudier. Boken undersøker globale fremstillinger av fortiden gjennom århundrene og gir oppdaterte anbefalinger for videre lesing, noe som gir leseren en grundig og moderne innføring i historiestudiet.