Visuell kommunikasjon former vår oppfatning og opplevelse av verden. Dette innebærer ikke bare fotografier eller videoer, men også webdesign, bruk av datavisualiseringsprogramvare, merkevarebygging av emballasje, samt design av bygninger og møbler. "Doing Visual Analysis: From Theory to Practice" tilbyr et konkret sett med verktøy for å forske på og analysere dette brede spekteret av visuelle data. Boken viser studentene hvordan de kan anvende en passende kombinasjon av metoder i sine egne forskningsprosjekter og gir dem ferdigheter til å bryte ned og analysere den moderne visuelle kommunikasjonen. Den inneholder eksempler på hvordan og hvor visse verktøy kan brukes i et prosjekt eller avhandling, diskuterer hvilke type forskningsspørsmål som passer best til ulike verktøy og metoder, og viser studentene hvordan de kan kombinere tilnærminger og bruke verktøy sammen med andre metoder, som innholdsanalyse eller intervjuer. "Doing Visual Analysis" er en uunnværlig følgesvenn for studenter og forskere som arbeider med visuelle data.