I 'Shiver of Memory' dykker Peter Delpeut ned i minnets tekstur og kunstens samt filmens evne til å bære vitne til traumatiske hendelser. Som en hengiven beundrer av Jonas Mekas, ansett som 'avant-garde-filmens gudfar', har Delpeut alltid hatt Mekas' 'Movie Journal' innen rekkevidde på skrivebordet sitt. En skremmende erfaring oppsto imidlertid i juni 2018 da historiker Michael Casper i The New York Review of Books påstod at Mekas hadde glemt eller feilrepresentert visse hendelser fra andre verdenskrig. Denne kontroversen, knyttet til Mekas' minner om sin litauiske ungdom og den smerten han opplevde gjennom sitt eksil, fungerer som en katalysator for Delpeuts essayistiske og selvrefleksive verk. Boken utforsker dyptgående temaene rundt minne og glemsel, framtidens moralske kompass som sliter med å navigere i fortiden, samt kunstens unike evne til å være et vitne til virkeligheten. Den stiller også spørsmål ved de rollene vi alle må spille for å bidra til en korrekt fremstilling av de traumatiske hendelsene i vår historie.