I 'Dørstokkmila' utforskes viktige spørsmål rundt barnehagens rolle når det gjelder barns omsorgssituasjon. Boken er basert på forskningsmetoder og praksiskunnskap, og den fokuserer på hvordan barnehager kan gå fra magefølelse til handling. Gjennom to omfattende prosjekter som belyser små barns rett til beskyttelse, gir forfatteren innsikt i det nødvendige samarbeidet mellom barnehager og barneverntjenesten. Boken tilbyr konkrete verktøy og systematiske råd for hvordan barnehager kan håndtere situasjoner med uro og bekymringer for barn. Den drøfter barnehagens formelle og uformelle ansvar som en sentral aktør i tidlig intervensjon. Forfatteren viser hvordan institusjoner kan utvikle endringsvilje og styrke sin kompetanse for å oppdage og anerkjenne barns behov i tide. Med en solid forankring i moderne forskning presenteres ulike tilnærminger som hjelper barnehager til å navigere i komplekse problemstillinger. Forfatteren fremhever lovverket og betydningen av samarbeid med relevante aktører. Dette gjør boken til en uvurderlig ressurs for lærere, ledere og andre fagpersoner som arbeider med barn i barnehagealder.