I "Shopomania" setter Berton spørsmål ved vår forbruksbaserte kultur med en både tankevekkende og provoserende tilnærming. Boken kombinerer sarkasme og satire for å undersøke de økonomiske, miljømessige og sosiale konsekvensene av vår shoppingkultur. Med en lettbeint, men mørk understrøm gir denne ordboken av nyord, også kjent som 'shoponyms', leserne en underholdende og innsiktsfull reise gjennom grådighetens luner og overdådighetens villfarelser. Shopping er en aktivitet som har eksistert i tusenvis av år, men i de siste femti årene har den, sammen med sitt enorme karbonavtrykk, økt betraktelig. Berton argumenterer for at hvis vi har skapt den moderne forbrukerkulturen, har vi også makten til å skape noe nytt som kan erstatte den. Vi kan arbeide for en mer sirkulær modell for forbruk, som tar bedre hensyn til miljøet, sosiale forhold og politiske aspekter ved det vi kjøper. Som en art som har gjort shopping til en selvfølge, har vi evnen til å finne nye løsninger for hvordan vi forholder oss til det vi eier og hvordan vi håndterer det etterpå.