Dramaserien Skam har hatt en bemerkelsesverdig innflytelse på sitt publikum, og har fått et internasjonalt nedslagsfelt som få andre norske kulturelle produksjoner. Serien har engasjert seere på en måte som gjør dens temaer og karakterer spesielt relevante for vår tid. Denne boken gir en grundig analyse av Skams karakteristika som et kulturelt og medialt fenomen, og utforsker hvordan serien kan integreres i ulike skolefag. I den første delen av boka drøftes Skams dramaturgi, komposisjon og produksjonsprosesser. Gjennom bruken av digitale kommunikasjonsformer representerer Skam et skifte i hvordan dramaer blir komponert, produsert og distribusjonert. Den andre delen konsentrerer seg om seriens mest sentrale temaer, inkludert identitet, verdier, religion, seksualitet, psykiske lidelser, kjærlighet, samt betydningen av fellesskap. I den tredje og siste delen av boka settes fokus på hvordan serien har blitt mottatt og tolket av seere og medier. Boken er viktig for lærere, lærerstudenter, forskere og alle som har interesse for ungdom og medier, særlig i en tid hvor medielandskapet og medievanene raskt endres. Analyser, begreper og innsikter fra teksten vil være til stor nytte i norskfaget, så vel som innen mediefag, samfunnsfag og religion/livssyn/etikk.