Boken "Dramaturgi i didaktisk kontekst" tar for seg betydningen av å bruke et dramaturgisk perspektiv i undervisning og planlegging. Dette perspektivet belyser hvordan dynamikken og handlingsrommet i undervisningsøyeblikket gir læreren muligheten til å ta bevisste valg og agere i komplekse situasjoner. Med fokus på det som kalles «praksisnærvær» kan læreren utvikle en større sensitivitet for situasjonen de befinner seg i. Forfatterne, som alle er erfarne lærerutdannere, ønsker å utstyre leseren med et språk og et vokabular som gjør det lettere å beskrive og diskutere de dynamiske aspektene ved lærerprofesjonen. Målgruppen for boken inkluderer lærerutdannere, forskere, studenter og lærere, samt enhver som har en interesse for å forbedre utdanningssystemet. Ifølge Hallvard Håstein fra Bedre Skole, "kan denne tilnærmingen tilføre lærere nye iakttakelser og utvidet kunnskap om det de holder på med til daglig."