Hamid Naficy er en av verdens fremste eksperter på iransk film, og 'A Social History of Iranian Cinema' er hans hovedverk. Boken tar for seg perioden fra slutten av det 19. århundre til tidlig på 2000-tallet, og inkluderer ikke bare dokumentarer, men også populære sjangere og kunstfilmer. Den belyser de særegne produksjonsmetodene i iransk kino, samt filmens og medienes rolle i å forme modernitet og en moderne nasjonal identitet i Iran. Denne omfattende sosiale historien er delt opp i fire volumer, hvor hver enkelt kan leses og nytes for seg selv. Den fjerde volumet undersøker den bemerkelsesverdige utviklingen innen iransk film, TV og nye medier siden konsolideringen av den islamske revolusjonen. I denne perioden opplevde dokumentarfilmer en betydelig vekst, der mange filmskapere fokuserte på revolusjonen og den blodige åtteårige krigen med Irak. Andre kritikere så på samfunnet etter revolusjonen. Den sterke tilstedeværelsen av kvinner både foran og bak kameraet førte til en dynamisk kvinnelig filmkunst. I tillegg oppsto en dissident kunstfilm, som involverte noen av de beste talentene i feltet.