Boken "American Blockbuster" av Charles R. Acland utforsker blockbuster-filmens betydning og innflytelse i amerikansk populærkultur gjennom flere tiår. Gjennom eksempler som "Ben-Hur" (1959), "Jaws" (1975), "Avatar" (2009) og "Wonder Woman" (2017) viser Acland hvordan disse filmene ikke bare er underholdning, men også komplekse kulturelle fenomener. Han analyserer hvordan blockbustere oppsto i kjølvannet av Hollywoods fokus på å skape store suksesser under en forretningskrise på 1950-tallet. Filmene ble mer storslåtte, med høyere lydbilder og spektakulære visuelle effekter. Samtidig fungerte de som prototyper på ideer og varer knyttet til teknologisk fremtid og kultur, og bidro til en akselerert utvikling av teknologiens rolle i moderne amerikansk liv. Acland argumenterer for at blockbustere er mer enn bare filmer; de er industrielle strategier og komplekse kulturelle maskiner som søker å normalisere ideologiene i vår teknologiske tidsalder.