I 'Apartheid Remains' undersøker Sharad Chari hvordan mennesker håndterer restene av segregasjon og apartheid i Sør-Afrika, sett gjennom portaler i et industrielt og boligpreget landskap i den indiske havbyen Durban. Gjennom omfattende historisk og etnografisk forskning skildrer Chari Sør-Afrikas 1900-tall som et palimpsest som bevarer sporene av flere fortidene, inkludert forsøkene fra det rasemessige statsapparatet på å omforme territorium og personlighet, som i stedet har forsterket romlige motsetninger og kamper. Når innbyggerne i Sør-Durban samlet mobiliserte seg på ulike måter - gjennom svart bevissthetspolitikk og andre forsøk på å motsette seg den ødeleggende sammensetningen av biopolitikk, suverenitet og kapital — tilbød undersjøiske tradisjoner fra den indiske havregionen og den svarte Atlanteren dem kraftige ressurser. Chari analyserer spesielt svart dokumentarfotografi som en innsiktsfull audiovisuell kritikk av blues. Boken befinner seg i det spenningsfylte skjæringspunktet mellom marxismen, feminismen og svart studier.