Fotografiets inntog revolusjonerte vår oppfatning av virkeligheten, og gjorde synlig det som tidligere var umulig å se med det blotte øye. I "At the Edge of Sight" dykker Shawn Michelle Smith ned i dynamikken mellom å se og ikke se, der hun legger like mye vekt på fravær som på tilstedeværelse, og på det usynlige i kontrast til det synlige. Gjennom sine undersøkelser av fotografiets og syns grenseland stiller hun spørsmål ved hva som unngår å bli registrert fotografisk, og hva som forblir utenfor rammen. Hun utforsker hva som er skjult med vilje, og hva som er oversett på grunn av kulturell blindhet. Smith analyserer manifestasjoner av fotografiets møte med det usette, både i sitt eget fotografiske arbeid og i verker av tidlige amerikanske fotografer som F. Holland Day, Eadweard Muybridge, Andrew J. Russell, Chansonetta Stanley Emmons og Augustus Washington. Avslutningsvis viser hun hvordan bekymringer som ble reist på 1800-tallet fortsatt er relevante i dag, særlig i fotografiene fra Abu Ghraib. Gjennom sitt arbeid undersøker Smith fotografiets evne til å avsløre det som forblir utenfor synsfeltet.