I "At the Vanguard of Vinyl" undersøker Darren Mueller hvordan innføringen av langspillplaten (LP) i 1948 revolusjonerte innspillingen og produksjonen av jazz på 1950-tallet. LP-ens forbedrede lydkvalitet og evne til å spille lengre komposisjoner gjorde det mulig å inkludere omfattende improvisasjoner på en enkelt plate, noe som markerte starten på en periode med kunstnerisk utforskning. Til tross for disse innovasjonene ble produksjonen av LP-er et nytt sted for forhandlinger om de skjeve maktforholdene i en dypt segregerert musikkindustri. Mueller utforsker hvordan musikere, produsenter og andre bransjeprofesjonelle navigerte disse dynamikkene, og han hevder at praksisen med å lage LP-er betydelig endret hvordan jazz ble skapt, oppfattet og forstått på 1950-tallet og utover. Gjennom en grundig tilnærming til detaljene i lydproduksjonen avdekker han hvordan svarte musikere som Louis Armstrong, Miles Davis, Duke Ellington og Charles Mingus arbeidet for å omdefinere rådende forestillinger om rase og kulturelle forskjeller i USA.