I 'Becoming Undone' tar Elizabeth Grosz for seg tre sammenknyttede konsepter: liv, politikk og kunst, gjennom en grundig utforskning av Charles Darwins teori om arters evolusjon. Grosz utfordrer vanlige oppfatninger av Darwins arbeid som en form for genetisk determinisme. Hun viser hvordan hans skrifter fremhever forskjellen mellom naturlig seleksjon og seksuell seleksjon, som henholdsvis regulerer overlevelse og attraktivitet. Seksuell seleksjon kompliserer den naturlige seleksjonen ved å introdusere estetiske faktorer og uttrykk for individuell vilje, ønske eller glede. Grosz dykker ned i hvordan Darwins teori om seksuell seleksjon endrer vår filosofi, vår forståelse av menneskeheten i både mannlige og kvinnelige former, våre oppfatninger av politiske relasjoner, samt våre begreper om kunst. Ved å knytte naturforskerens arbeider til skrifter av Bergson, Deleuze og Irigaray, utvikler hun en postmoderne darwinisme som ser på livet som former for konkurrerende og koordinerte måter å være åpen på.