I boken "Beyond the World's End" undersøker T. J. Demos kulturelle praksiser som gir radikale forslag for å leve i en verden preget av miljø- og politiske kriser. Demos reviderer forholdet mellom estetikk og en utvidet politisk økologi som fokuserer på rettferdig fremtid. Han utforsker hvordan moderne kunstnere på forskjellige måter adresserer presserende temaer. Eksempler inkluderer John Akomfrah og hans filmatiske sammenfletninger av rasemessig kapitalisme med dagens miljøtrusler, samt den visuelle politikken rundt klimaflyktninger i arbeider av Forensic Architecture og Teddy Cruz med Fonna Forman. Demos belyser også bevegelige bilder i Afrofuturistisk klima rettferdighet gjennom prosjekter av Arthur Jafa og Martine Syms. Videre ser han på video- og blandet media kunst som reagerer på ressursutvinning, med verk av Angela Melitopoulos, Allora & Calzadilla og Ursula Biemann. I tillegg tar han for seg flerspecies økologier representert av Terike Haapoja og Public Studio. Gjennom hele boka argumenterer Demos for at samtidige sammenflettninger av estetikk og politikk er essensielle for å forstå vår tid.