Black Performance Theory er et omfattende og tverrfaglig studieområde samt en kritisk metode som utforsker hvordan svarthet blir skjønnsmessig tolket gjennom ytelse og fremføring. Denne samlingen av nyutgitte essays fra noen av de mest innovative tankene innen feltet, hvor mange av forfatterne også er utøvere, fremhever den store variasjonen, dybden og den kritiske verdien av svart ytelsesteori. Bidragsyterne tar for seg en rekke temaer, blant annet flukt som et vedvarende tema innenfor afroamerikansk estetikk, sirkulasjonen av minstrelske tropes i Liverpool og i afro-meksikanske bosetninger i Oaxaca, samt hvordan hip-hop-politikk sprer seg når folk over hele verden omfavner musikken og dansen. De analyserer arbeidet til samtidskoreografer som Ronald K. Brown og Reggie Wilson, måten afroamerikanske dramatikere oversatte teaterets brutalitet under lynsjinger til scenen, den ekstatiske musikken til Little Richard, samt Michael Jacksons framføring i dokumentaren This Is It. Samlingen inkluderer flere essays som eksemplifiserer den performative kapasiteten og den kreative visjonen innen svart ytelsesteori.