Black Performance Theory er et spennende og tverrfaglig felt for studier og kritiske metoder. Denne samlingen av nye essays, skrevet av noen av de fremste tenkerne innen dette området, gir en dypdykk i bredden, dybden, innovasjonen og den kritiske verdien av svart performativitet. Bidragsyterne utforsker hvordan svarte identiteter blir fremstilt gjennom performativ kunst, og tar for seg temaer som flukt som et vedvarende motiv i afrikansk-amerikansk estetikk. De diskuterer også spredningen av minstrel-tropes i Liverpool og i afro-meksikanske bosetninger i Oaxaca, samt innflytelsen av hip-hop-politikk i en global kontekst hvor musikk og dans tas i bruk verden over. Samlingen analyserer arbeidet til moderne koreografer som Ronald K. Brown og Reggie Wilson, samt hvordan afrikansk-amerikanske dramatikere oversatte lynchings teater til scenen. Den tar også for seg den ekstatiske musikken til Little Richard og Michael Jacksons opptreden i dokumentaren This Is It. Flere av essayene demonstrerer den performative kapasiteten til svart kunst og kultur, og inviterer leserne til å reflektere over betydningen av svart performativitet i dagens samfunn.