I boken "Camera Geologica" tar Siobhan Angus oss med på en reise gjennom fotograferingens historie, med spesielt fokus på de mineralene som utgjør fundamentet for fotografisk kunst. Ved å utfordre det tradisjonelle fokuset på immaterielle aspekter ved fotografi, retter Angus blikket mot de uoppløselige båndene mellom bildeproduksjon og ressursutvinning. Hun avdekker hvordan utvinning av bitumen, sølv, platina, jern, uran og sjeldne jordarter er en forutsetning for fotografi. Angus argumenterer for at fotografi begynner under jorden, og at bildene av miner og gruvedrift ofte fører oss tilbake dit. Gjennom en materialebasert analyse av visuell kultur belyser hun historiene knyttet til kolonisering, arbeiderforhold og miljøødeleggelse, og avdekker hvordan fotografi er vevd sammen med og muliggjør globalt utvinningskapitalisme. Hun setter fotografisk praksis fra det nittende århundre i dialog med dagens digitale fotografering og dens egne kompliserte økonomier av ressursutvinning, noe som understreker viktigheten av å forstå fotografiets medvirkning i økonomiske, geopolitiske og sosiale sammenhenger.