I 'Curating the Moving Image' tar den innflytelsesrike kuratoren og teoretikeren Mark Nash oss med inn i mulighetene som moderne kuratorpraksis tilbyr. Med bakgrunn fra sitt arbeid ved Documenta11, Venezia-biennalen og flere andre betydningsfulle utstillinger, konstruerer Nash denne rikt illustrerte boken som et kuratorisk prosjekt i seg selv. Han fremhever flere sentrale konsepter, fra utstillingsarkitektur og kuratering som en affektiv og kunstnerisk praksis, til etter-kaldkrigsestetikk og samtidskunst fra Kina. Gjennom en rekke essays om moderne kunst, film og installasjon, gir Nash kritiske kommentarer og refleksjoner over utstillinger han har kuratert, inkludert de som belyser sosialistiske og utopiske idealer etter den kalde krigen. Han integrerer kuratering i en diskusjon om kunstnerisk produksjon knyttet til alternative retninger for kollektiv og samarbeidende praksis. Til slutt viser Nash at kunstverdenen og moderne kuratorpraksis representerer noen av de mest betydningsfulle verktøyene i vår tid.