I "Depression: A Public Feeling" utforsker Ann Cvetkovich samspillet mellom personlig erfaring og kritisk essayistikk for å belyse depresjon som et kulturelt og politisk fenomen, i motsetning til tradisjonelle medisinske modeller. Cvetkovich deler sine egne opplevelser knyttet til profesjonelt press, kreativ angst og politisk håpløshet, som førte til intellektuell blokkering mens hun arbeidet med sin avhandling og sitt første bokprosjekt. Gjennom denne personlige fortellingen undersøker hun hvordan dårlige følelser kan reflektere den opplevde virkeligheten av neoliberal kapitalisme. I den kritiske essaydelen tar forfatteren i bruk et uvanlig arkiv, der hun trekker på fortellinger om tidlig kristen akedia og åndelig fortvilelse, samt tekster som kopler slaverihistorie og kolonialisme til deres voldelige nåtidige arv. Hun vender også blikket mot utopiske rom skapt av lesbisk feministisk håndverk. Gjennom sitt arbeid søker Cvetkovich å utvikle en queer-kulturell analyse som forstår depresjon som både en historisk kategori og en følt erfaring.