I boken 'Discorrelated Images' utforsker Shane Denson hvordan datagenererte digitale bilder fortrenger og transformerer de tradisjonelle romlige og tidsmessige forholdene som seere tidligere hadde til konvensjonelle analoge filmformer. Denson analyserer et bredt spekter av verk, fra Transformers-serien og Blade Runner 2049 til videospill og multimedieinstallasjoner, for å illustrere hvordan det han kaller 'discorrelated images'—bilder som ikke samsvarer med evnene og begrensningene til menneskelig persepsjon—skaper nye subjektiviteter, affekter og muligheter for persepsjon og handling. Densons teoretisering antyder at teorien om nye medier, med sitt fokus på teknologisk utvikling, nå må sees som uatskillelig fra film- og kinoteori. Ifølge Denson er det mer på spill i forståelsen av discorrelated images enn bare en omforming av film, utviklingen av nye tekniske bildebehandlingsprosesser, og evolusjonen av film- og mediestudier: discorrelated images varsler en transformasjon av subjektivitet i seg selv og er essensielle for vår forståelse av det visuelle.