Boken "Inventing Film Studies" gir unike og tankevekkende innsikter i de institusjonelle og intellektuelle grunnlagene for filmstudier. Mange forskere har knyttet opprinnelsen til fagfeltet til utviklingen i akademia på slutten av 1960-tallet, som strukturalistisk teori og studentprotester. Imidlertid avdekker denne samlingen de bredere materielle og institusjonelle kreftene – både innenfor og utenfor universitetet – som lenge har formet dette fagområdet. Gjennom inngående undersøkelser av de tidlige studiene av kino på begynnelsen av det tjuende århundre, gir dette verket detaljerte analyser av de varierte sosiale, politiske og intellektuelle miljøene hvor kunnskap om film har blitt til. Bidragsyterne utforsker hvordan de mange manifestasjonene av filmstudier har hatt en betydelig innvirkning på metodologiene, læreplanene, publikasjonene og profesjonelle organisasjoner som nå utgjør den universitetbaserte disiplinen. Ved å utvide de historiske innsiktene til dagens kontekst, vurderer bidragsyterne også fremtidige retninger for studiet av film.