Filmforskning har lenge vært preget av tekstlige tolkninger av spesifikke filmer. I "Looking Past the Screen" tar forfatteren et skritt videre i den amerikanske filmstudien ved å forstå kino som et sosialt, politisk og kulturelt fenomen som strekker seg langt utover lerretet. Boken presenterer en modell for filmstudier der filmer kun utgjør en av flere kilder til informasjon. Denne samlede antologien bringer sammen filmhistorier som bygger på primærkilder, inkludert samlinger av personlige papirer, populær- og fagjournalistikk, fanmagasiner, studio-publikasjoner og industriregister. Med fokus på Hollywood-kino fra 1910-tallet til 1970-tallet, fremhever disse casestudiene verdien av denne omfattende samlingen av historiske materialer for å utvikle tverrfaglige tilnærminger til filmstjernestatus, regulering, mottakelse og produksjon. Bidragsyterne undersøker blant annet forhandlingene mellom Utenriksdepartementet og innholdet i amerikanske filmer vist i utlandet, samtidig som de analyserer stjernebildet til Clara Smith Hamon, som var kjent for sin...