I 2004 ble det sendt omtrent 25 makeover-relaterte realityshows på amerikansk TV. Innen 2009 hadde tallet økt til over 250, med programmer som What Not to Wear, The Biggest Loser, Dog Whisperer og Pimp My Ride. I boken Makeover TV argumenterer Brenda R. Weber for at selv om makeover-showene skildrer transformasjoner av kropper, biler, økonomi, relasjoner, barn eller hjem, presenterer de en selv som kun kan oppnås ved overgangen fra 'Before-body' – den overvektige figuren, den nedslitte bilen, det rotete hjemmet – til 'After-body', en tilstand fylt med selvtillit, kodet med kjendisstatus og preget av en fornyet tro på meritokratiets krefter. Rasionalene og strategiene som brukes for å nå 'After-body' varierer sterkt, fra patriotiske til markedsbaserte tilnærminger, og fra samtaleterapi til feministisk styrking. Sjangerens motsetninger binder den sammen: for å avdekke ditt 'sanne jeg', må du bli gjenoppfunnet; for å bli styrket, må du overgi deg til eksperter; for å være spesiell, må du se ut og opptre som alle andre. Boken bygger på en grundig analyse av disse fenomenene.