I boken "Media Primitivism" tilbyr Delinda Collier en helt ny forståelse av teknologiens rolle i afrikansk kunst, og utfordrer de tradisjonelle oppfatningene som har fremstilt afrikansk kunst som umiddelbar, primitiv og naturlig. Collier tar for seg afrikanske kunstverk som motarbeider disse narrativene og gir nye perspektiver. Hun utforsker blant annet tidlig elektronisk musikk med Halim El-Dabhs verk "Ta’abir Al-Zaar" fra 1944 og Souleymane Cissés film "Yeelen" fra 1987, og trekker linjene til moderne digital kunst. Collier argumenterer for at afrikansk media må forstås i relasjon til andre former for overføring og transformasjon, som har betydelige koloniale og postkoloniale kontekster, inkludert utvinningsindustri og elektrisitet. Ved å omplassere moderne afrikansk kunst innenfor en bredere ramme av estetiske og teknologiske filosofier, viser Collier hvordan viktige kunstverk overskrider grensene mellom det konstruerte og det elementære, noe som utvider ideene både om mediering og hva afrikansk kunst kan representere.