I "Noises in the Blood" tar Carolyn Cooper for seg språket i jamaicansk populærkultur, som omfatter folklore, idiomer, musikk, poesi og sang. Til tross for at disse uttrykksformene, selv når de er skrevet ned, har sitt grunnlag i en muntlig tradisjon, har de ofte blitt undervurdert som lite verdifulle for seriøs akademisk studie. Cooper gir en kritisk vurdering av denne levende kulturen og gjenoppretter betydningen av både muntlige og tekstlige kulturelle former som tidligere har vært neglisjert. Hennes utforskning spenner over et bredt spekter av emner, inkludert Bob Marleys tekster, framføringspoesien til Louise Bennett, Mikey Smith og Jean Binta Breeze, samt Michael Thelwells romanisering av "The Harder They Come". Hun diskuterer også Sistren Theatre Collective's "Lionheart Gal" og den pulserende DJ-kulturen i Jamaica. Gjennom sin analyse av dette kulturelle 'bråket', fremhever hun den sterke og fengslende innholdet til disse forfatterne og utøverne, og understreker deres bidrag til en undervurdert karibisk identitet. Cooper klarer å knytte sammen denne oralt overleverte tradisjonen med feminiserte perspektiver og identiteter, noe som gir en dypere forståelse av kompleksiteten i jamaicansk kultur.