I boken 'On the Modern Cult of the Factish Gods' viderefører den innflytelsesrike antropologen, filosofen og teorikeren innen vitenskapsstudier, Bruno Latour, prosjektet han startet i 'We Have Never Been Modern'. I denne boken omdefinerer han opplysningstidens idé om universell vitenskapelig sannhet ved å argumentere for at det ikke finnes noen fakta som kan skilles fra sin fabrikkering. Latour dykker dypt inn i fenomenet 'tro på naiv tro', hvor han utforsker ideen om at fetisjer – objekter med mytiske egenskaper – er konstruerte, i motsetning til fakta som ofte oppfattes som universelle. Gjennom sitt arbeid innen antropologi og vitenskap, introduserer han begrepet 'factishes' for å belyse hvordan man kan anerkjenne både objektiviteten til fakta og kraften til fetisjer, samtidig som man ikke glemmer at begge er sosiale konstruksjoner. Mens den som tilber fetisjer er fullt klar over at disse er menneskeskapte, er den moderne ikonkritikeren ofte blind for at de uunngåelig oppfører nye ikoner. Mennesker i den moderne verden ser ikke den åpenbare motsigelsen i sitt arbeid, og Latour fortsetter sin kritikk av kritikk, og undersøker muligheten for en form for mediering av denne konflikten.