Globalisering oppfattes ofte som en prosess der vestlig, særlig amerikansk, populærkultur sprer seg over hele verden. Likevel er det én nasjon som utmerker seg når det gjelder formidlingen av populærkultur i Øst- og Sørøst-Asia, og det er Japan. Fenomener som Pokémon, anime, popmusikk, samt TV-dramaer som Tokyo Love Story og Long Vacation, viser at eksporten av japansk media og kultur er en betydelig industri. I boken "Recentering Globalization" tar Koichi Iwabuchi for seg hvordan japansk populærkultur sirkulerer i Asia. Han plasserer fremveksten av Japans kulturelle makt i lys av prosessene rundt avglobalisering, og viser hvordan Japans omfattende kulturelle interaksjoner med andre deler av Asia kompliserer landets oppfatning av å være 'inne, men over' eller 'lik, men overlegen' i forhold til regionen. Iwabuchi har gjennomført grundige intervjuer med produsenter, promotorer og forbrukere av populærkultur i Japan og Øst-Asia. Gjennom denne forskningen analyserer han Japans strategi for 'lokalisering,' der vestlig populærkultur blir ompakka for å møte asiatiske forbrukeres behov.