Puerto Rico har ofte blitt fremstilt som en 'rasemessig demokrati', hvor en historie preget av raseblanding har skapt et samfunn med tilsynelatende raseharmoni. I "Remixing Reggaetón" utforsker Petra R. Rivera-Rideau hvordan reggaetón-musikere kritiserer dette idealet om rasemessig demokrati, som favoriserer hvithet og skjuler rasisme, ved å uttrykke identiteter som fokuserer på svarthet og tilhørighet til den afrikanske diasporen. Kjente artister som Tego Calderón kritiserer den puertoricanske mainstream-kulturen for dens tendens til å hylle svart kultur, samtidig som den overser og marginaliserer den svarte befolkningen på øya. I tillegg utfordrer Ivy Queen, sjangeren mest fremtredende kvinne, de kulturelle koblingene mellom hvithet og respektabilitet som støtter offisielle narrativer om rasemessig demokrati. Rivera-Rideau følger også reggaetóns reise fra å være musikk fra slummen i San Juan, til å bli et globalt popfenomen, og hvordan kampanjer for sensur på øya har forsøkt å nedvurdere sjangeren, før den senere ble massemarkedsført til latinos i USA. Gjennom denne reisen viser hun hvordan reggaetón fungerer som en plattform for å utforske og utfordre komplekse spørsmål om rase og identitet.