I "Shooting for Change" undersøker Jung Joon Lee koreansk fotografi etter krigen, og belyser det gjennom flere sjangre og praksiser, som vernacular, kunst, dokumentar og arkivfotografi. Boken sporer utviklingen av koreansk fotografi, mens den tar i betraktning hva som skjules eller går tapt når fotografihistorien knyttes til nasjonalitet. Lee undersøker fotografiets rolle i å forme minnet om historiske hendelser, representere den ideelle nasjonale familien og motivere sosiale bevegelser. Gjennom en grundig undersøkelse av hva det betyr å utøve fotografi under normaliserte forhold av militarisme, bruker Lee Koreas transnasjonale militarisme som et filter for å granske både offisielle og kulturelle tolkninger av bilder når man vender tilbake til dem på forskjellige tidspunkter. Blant de mange temaene hun tar opp, er fotografi av militarisert sexarbeid, politisk protest i militærtiden, krigsorkaner og masseprotester. Til slutt behandler Lee de formative periodene i nasjonsbygging og deres dype innvirkning på fotografiets utvikling.