I 'Sleaze Artists' undersøker filmskulturens vedvarende fascinasjon for de laveste, dårligste og mest tvilsomme ansiktene i filmens verden. Boken samler filmforskere med en felles interesse for de spørsmålene som reises av omstridte filmer og suspekte kinematiske uttrykk. Bidragsyterne dykker dypt inn i det vanskelige begrepet 'sleaze' og knytter det til en rekke temaer, inkludert produksjonsrealitetene bak lavbudsjetts utnyttelsesfilmer og det stadig skiftende landskapet av publikumsrespons og smak. Gjennom analyser av skrekk-, utnyttelses-, og sexploitation-filmer tar forfatterne opp emner som 'Aztec horror film' i sammenheng med debatter om meksikansk nasjonal identitet og en syklus av 1960-tallsfilmer som utforsker homoseksuell lengsel i militæret. En av bidragsyterne skildrer distribusjonen av Mario Bavas film 'Lisa and the Devil' (1972) og dens reise gjennom kunstfilm, marginalt TV, grindhouse-sirkler og DVD-markeder for filmkjennere. Boken gir et nytt perspektiv på 'sleazy' filmhistorie og belyser dens betydning i dagens filmkultur.