I 'The Black Body in Ecstasy' presenterer Jennifer C. Nash en nyskapende tilnærming til den svarte feminismen og teorien om representasjon. Nash beveger seg bort fra den tradisjonelle fokuseringen på skade og gjenoppretting, for i stedet å undersøke hvordan raseteoretiske fiksjoner kan skape rom for både handlingskraft og nytelse for svarte kvinnelige subjekter. Gjennom sitt innovative arbeid med hardcore pornografiske filmer fra 1970- og 1980-tallet, utvikler hun en ny metode for å analysere rasialisert pornografi. Nash retter søkelyset mot svarte kvinners opplevelser og fornøyelser knyttet til svarthet, og utforsker gleder ved å leke med og undergrave forestillinger om svarthet, øyeblikk av rasialisert spenningsfylling, bevisste framstillinger av hyperbolsk svarthet, og humoristiske prestasjoner av svarthet som gjør narr av de fantastiske prosjektene som omgir rase. Ved å trekke på feministisk og queer teori, kritisk raseteori og mediestudier, utvikler Nash en ny tolkningsteknikk innen svart feminisme, som er oppmerksom på de kompliserte motsetningene—mellom glede og ubehag, mellom lengsel og fornedrelse—som ligger i kjernen av svarte gleder.