I "The Black Shoals" benytter Tiffany Lethabo King det geologiske fenomenet shoal—en offshore-formasjon som hverken er land eller hav—som en metafor, kritikkmetode og fremgangsmåte for å utforske møtet mellom svart studier og urfolks studier. King konseptualiserer shoalen som et rom hvor svarte og urfolks litterære tradisjoner, politikk, teori, kritikk og kunst møtes på produktive, skiftende og til tider konfliktfylte måter. Disse interaksjonene, som ofte fremhever svarte og urfolks diskurser om erobring og kritikker av humanisme, gir alternative innsikter i hvordan slaveri, anti-svarthet og urfolksgenoide former hvit overlegenhet. Blant tekstene og emnene King utforsker, finner vi britiske kartlegginger fra det attende århundre av menneskelighet, urfolksidentitet og svarthet; svart feministiske skildringer av svart og urfolks erotikk; svart fungibilitet som en kritikk av diskurser om arbeidsutnyttelse; samt svart kunst som omskriver oppfatninger av mennesket.