Boken "The Lettered Indian" tar for seg de komplekse sosiale, etnografiske og postkoloniale aspektene rundt kampen for grunnleggende lese- og skriveferdigheter blant den indianske befolkningen i de bolivianske Andesfjellene. Forfatter Brooke Larson kartlegger Bolivias statlige tiltak for å utdanne de «ujevne» urfolkene i viktige perioder av det 20. århundre. Mens mye forskning tidligere har fokusert på internatskoler for indianere og andre vestlige assimileringstiltak, vever Larson sammen statlige og imperialistiske reformer innen utdanning for urfolk med levende etnografiske skildringer av Aymara-bonder og deres imponerende fremstøt for skolegang. Boken undersøker feltet for folkelig lese- og skrivepraksis og politisk aktivisme blant bøndene, og beskriver hvordan den rurale «alfabetskolen» utviklet seg fra å være et redskap for en siviliserende stat til et verktøy for Aymara-kultur, kollektiv representasjon og opprør. Gjennom metaforer belyser Larson de moralske dilemmaene og politiske konsekvensene av denne utdanningskampen, og gir leserne innsikt i en ofte oversett del av historien om utdanning og kultur i et postkolonialt samfunn.