I "The Politics of Collecting" undersøker Eunsong Kim hvordan rasemessig kapitalisme og kolonialisme har påvirket utviklingen av amerikanske museer og konseptuelle kunstformer. Hun graver dypt i historiske juridiske og eiendomsmessige krav, og argumenterer for at systemer for ekspropriasjon — snarere enn fortjeneste eller god smak — har forma folkets oppfatninger om formell innovasjon og kunstnerisk geni. Kim setter fokus på hvordan kanoniseringen av Marcel Duchamp er mer nært knyttet til donasjoner fra hans sponsorer til museer enn kvaliteten på Duchamps egne verk. Videre avdekker hun de rasialiserte og finansialiserte logikkene bak Archive of New Poetry og deres innsamling. Fra ideen om filantropi utformet av grådige industriledere på slutten av 1800-tallet til pågående digitaliseringsprosjekter, gir Kim en ny historisk forståelse av samtidskunst som tar høyde for den kompliserte sammenvevingen av rase, kapital og arbeidskraft i store kunstinstitusjoner og blant kunstnere. Ved å trekke på historiske, teoretiske og økonomiske perspektiver, utfordrer Kim etablerte sannheter.