Da 'The Popular Arts' ble utgitt første gang i 1964 av Stuart Hall og Paddy Whannel, åpnet den opp for en nesten enestående analyse og utforskning av samtidskultur. I kontrast til de dominerende oppfatningene på den tiden, anerkjente Hall og Whannel den sosiale betydningen av populærkultur og mente at den fortjente en seriøs studie. I sin analyse av alt fra Western-filmer og romanene til Mickey Spillane, Ian Fleming og Raymond Chandler, til jazz, reklame og TV-industrien, var de drevet av overbevisningen om at studiet av populærkultur krevde en etisk vurdering av teksten og en grundig oppmerksomhet på dens egenskaper. Gjennom dette arbeidet reiste de spørsmål om forholdet mellom kultur og samfunn, samt politikk rundt smak og vurdering, på en måte som fortsatt former kulturanalysen i dag. Denne utgaven, som lenge har vært ute av trykk, fremhever utviklingen av Halls teoretiske og metodologiske tilnærming samtidig som den gir en dypere forståelse av hans arbeid.