I «Unconsolable Contemporary» fortsetter Paul Rabinow sine utforskninger av 'en filosofisk antropologi av det samtidige'. Rabinow definerer det samtidige som en dynamisk forhold hvor det moderne blir historisk. Gjennom å trekke på arbeidet til kunsthistorikere, kulturkritikere, samfunnsteoretikere og andre, viser han hvordan en antropologisk etikk for det samtidige kan realiseres. Han utvikler en metode han beskriver som antropologisk sammensetning. Boken fokuserer på verket og personaen til den tyske maleren Gerhard Richter, der Rabinow demonstrerer hvordan refleksjoner over Richters arbeid gir dype innsikter i praksiser og stiliseringer av det som, etter Aby Warburg, kan kalles 'de moderne etterliv'. Rabinow begynner med analyser av Richters nylige utstilling i Birkenau, der både kunstverket og dets kritiske innramming blir utforsket. Han dokumenterer også Richters eksperimenter med bildeproduksjon, samt hans subtile inkludering av kunsthistoriske og kritiske diskurser om det moderne. Dette, hevder Rabinow, gir Richter muligheten til...