Den utbredte oppfatningen av sangere og musikere som frie individer som utøver meningsfylt og gledelig arbeid skjuler realitetene ved deres yrke. I "Unfree Masters" undersøker Matt Stahl musikeres arbeidsforhold i musikkindustrien som en form for kreativt arbeid. Han begynner med å se på TV-programmet "American Idol" og rockumentaren "Dig!" fra 2004, og sporer hvordan populærmusikk blir fortalt i samtiden i Amerika. Stahl demonstrerer hvordan disse narrativene fremhever musikernes forhandlinger om grensene for frihet og autonomi i kreativt kulturindustrielt arbeid. Ved å rette blikket mot konfliktene mellom innspillingsartister og plateselskap angående lover som regulerer deres arbeids- og kontraktsforhold, avdekker han ytterligere spenninger og motsetninger i denne formen for arbeid. Stahl argumenterer for at medienarrativer knyttet til musikkskaping, samt kontrakt- og opphavsrettstvister mellom musikere og ledere i musikkindustrien, bidrar til den amerikanske sosioøkonomiske diskursen og avdekker en rekke samfunnsmessige utfordringer.