I "Useful Cinema" undersøkes bruken av film i institusjoner fra midten av det 20. århundre, inkludert biblioteker, museer, klasserom og profesjonelle organisasjoner. Essayene i denne boken avdekker hvordan bevegelige bilder ble en integrert del av det amerikanske liv. I ulike settinger, som fabrikker og samfunnshaller, ble folk eksponert for industriell, utdanningsrelatert, opplærings-, reklame- og annen type "nyttig kino". Visningene av disse filmene forvandlet utradisjonelle rom, formidlet ideer og skapte nye publikumsopplevelser i tjeneste for både offentlige og private mål. Slike funksjonelle filmopplevelser bidro til å forme folks oppfatning av filmens rolle i det moderne liv. Uansett om man ser på antallet filmer som ble vist, størrelsen på publikum eller den økonomiske aktiviteten som ble generert, utgjorde den "non-teatrale sektoren" en betydelig og varig parallell til den mer spektakulære verdenen av kommersiell film. I "Useful Cinema" undersøker forskere organisasjoner som UNESCO, YMCA, Amateur Cinema League og Metropolitan Museum of Art.